1. Forside
  2. /
  3. Om Danmarks Indsamling
  4. /
  5. Tidligere indsamlinger
  6. /
  7. Danmarks Indsamling 2016: 10 år mod fattigdom
  8. /
  9. UNICEF 2016: Flere af Madagaskars børn kommer i (bedre) skoler

UNICEF 2016: Flere af Madagaskars børn kommer i (bedre) skoler

Francine (tv.) er vendt tilbage i skole takket være UNICEF og Danmarks Indsamling 2016. Den 14-årige pige fra Madagaskar kan nu realisere sin drøm om at blive lærer en dag. Foto: UNICEF 2017/Madagaskar


Takket være Danmarks Indsamling har UNICEF sikret mere og bedre skolegang til tusindvis af børn i Madagaskar.

14-årige Francine måtte droppe ud af skolen, da hendes forældre ikke længere havde råd til at betale for hendes skolegang.

”Jeg kunne ikke tro det. Alle mine håb og drømme blev knust. Det var, som om nogen sagde til mig, at jeg ikke længere måtte drømme,” siger hun.

Et år senere kom Francine i skole takket være pengene fra Danmarks Indsamling 2016.

UNICEFs projekt i Madagaskar går nemlig ud på at få flere børn til at begynde og blive i skolen- og ikke hvilken som helst skole. De skal have ordentlige fysiske rammer og lære noget, når de møder op.

Nye klasselokaler og dygtigere lærere

Med pengene fra Danmarks Indsamling har UNICEF bygget fire nye bæredygtige klasselokaler, der er stærke nok til at kunne modstå fremtidige cykloner, så børnenes skolegang ikke bliver afbrudt i tide og utide. Klasselokalerne kommer 200 børn til gavn i Atsimo Andrefana regionen, og yderligere to nye klasseværelser er på vej i Boeny regionen.

For at sikre kvaliteten i undervisningen er i alt 1.683 lærere blevet trænet og opkvalificeret, og der er blevet uddelt skolematerialer til over 40.000 børn. Samtidig har hundredvis af udsatte familier fået økonomisk støtte til at kunne betale deres børns skolegang.

Der har også været afholdt undervisningsforløb, hvor børn kunne indhente tabt skolegang, hvis de af den ene eller anden grund var droppet ud. Denne ekstraundervisning har betydet, at 527 børn vendte tilbage til skolebænken i skoleåret 2016/17, og 2.541 børn fik ligeledes indhentet det tabte, så de kunne starte i skole igen i skoleåret 2017/18.

Francine er et af de børn, der har haft gavn af ekstraundervisningen:

”Den har betydet, at jeg har kunnet forbedre mine karakterer markant. Jeg er nu blandt de bedste i min klasse!”

Særligt fokus på piger

Det har også været et af projektets mål at ændre synet på pigers uddannelse og påvirke til adfærdsændringer, så nogle af de primære forhindringer for pigernes uddannelse – børneægteskaber, teenagegraviditeter, vold mod piger – kan blive udryddet.

I projektperioden har 35 landsbysamfund (omkring 1.050 mennesker) deltaget i debatter og dialoger om netop dette, og omkring 200.000 mennesker er blevet nået gennem 10 radioprogrammer om emnet.

Projektets resultater

  • 1.683 lærere er blevet trænet og opkvalificeret.
  • Der er blevet uddelt skolematerialer til over 40.000 børn.
  • er har også været afholdt undervisningsforløb, hvor børn kunne indhente tabt skolegang.Denne ekstraundervisning har betydet, at 527 børn vendte tilbage til skolebænken i skoleåret 2016/17, og 2.541 børn fik ligeledes indhentet det tabte, så de kunne starte i skole igen i skoleåret 2017/18.

Fakta om Madagaskar

• Madagaskar er et af verdens fattigste lande med en årsindkomst per indbygger på under 3.000 kr.

• Op mod halvdelen af Madagaskars befolkning er under 18 år.

• Antallet af teenagegraviditeter er rekordhøjt på 37 % for piger i alderen 15-19 år, og der er stor tradition for tidlige ægteskaber.

Menu